poniedziałek, 31 października 2011

HERA / Michael Zerang - ECSTATIC MUSIC, Mały Dom Kultury, Dragon, 8/11.11.2011, godz.20.30

poster by Maciek Krych

Według skrupulatnych obliczeń, w wyniku połączenia kwartetu Hera z talentem Michaela Zeranga, otrzymamy Ecstatic Music – muzykę, której energia unosi się i rozchodzi, aby z każdym kolejnym cyklem rozrastać się coraz bardziej.
Proces łączenia ze sobą składników wymaga siedmiu dni, w czasie których muzycy będą starali się odnaleźć organiczny kontakt, aby wspólnie uzyskać ekstatyczną formułę.
Ecstatic Music to pierwotna idea, obecna w większości rdzennych kultur muzycznych, oparta na cyklach energetycznych natury. Muzycy będą poszukiwać współczesnego wyrazu tych cyklów, pracując na kompozycjach Zeranga.
 Cały proces tych poszukiwań będzie dostępny dla publiczności podczas wieczornych koncertów w Dragonie, które zostaną zwieńczone koncertem w CK Zamek. Wszystkie występy będą nagrywane dla wytwórni MultiKulti.
Dotychczasowe instrumentarium Hery zostanie poszerzone o ksylofon, bębny ramowe, darabukę i drewniane gwizdki.


Michael Zerang, photo by Krzysztof Penarski

Michael Zerang: drums, xylophone
Wacław Zimpel: clarinet, bass clarinet, tarogato, harmonium
Ksawery Wójciński: double bass
Paweł Postaremczak: soprano saxophone, tenor saxophone, piano
Paweł Szpura: drums


Mały Dom Kultury, Dragon, 8/11.11.2011, godz.20.30
Hera, photo by Jarosław Majchrzycki


Hera [Wacław Zimpel / Ksawery Wójciński / Paweł Postaremczak / Paweł Szpura]

Akira Sakata

Akira Sakata, photo by Krzysztof Penarski
Akira Sakata, saksofonista i klarnecista japoński. Urodził się w Kure w prowincji Hiroshima, 21 lutego 1945 i w Hiroszimie studiował biologię morską na tamtejszym uniwersytecie. Debiutował na początku lat siedemdziesiątych w zespole najsłynniejszego japońskiego pianisty jazzowego - Yosuke Yamashity, z którym koncertował i nagrywał do roku 1979. W 1986 roku koncertował wraz z formacją Last Ext w skład której wchodzili m.in. Bill Laswell, Peter Brotzmann, Sonny Sharock (ukazało się z tego nagranie pt "Noise of Trouble"). Zaowocowało to dalszą współpracą z Laswellem, który produkował następne albumy saksofonisty m.in. "Mooko", "Silent Plankton" oraz "Fisherman's.com". Uchodzi za jednego najgłośniej i najostrzej grających muzyków free jazzowych. Od początku lat dziewięćdziesiątych współpracował z elitą improwizatorów japońskich (Otomo Yoshihide, Tatsuya Yoshida, Hiroaki Mizutani), amerykańskich (nagrywał i koncertował z Billem Laswellem, Antonem Fierem i Johnem Zornem, występował też - co prawda tylko w Japonii - z Kenem Vandermarkiem) i europejskich (Mats Gustafsson czy Peter Brotzmann). Od 1994 roku prowadzi kilkunastoosobowy zespół Flying Mijinko Band złożony z muzyków pochodzących z Afryki, Japonii i Stanów Zjednoczonych.

Darin Gray

Darin Gray, photo by Krzysztof Penarski
Darin Gray - pochodzący z St.Louis basista, kontrabasista oraz kompozytor i improwizator. Początkowo związany ze sceną rockową - pod koniec lat dziewięćdziesiątych występował z m.in. z zespołami Gastr del Sol, Cheer Accident, Bunnygrunt, jak również współtworzył płyty Riana Murphy, Willa Oldhama, Bobby Conna, Alana Lichta, Loren Mazzacane Connors i Jima O'Rourke'a. To właśnie dzięki temu ostatniemu zetknął się z chicagowską sceną jazzową spotykając przy realizacji albumów "Eureka" i "Insignifisance" Kevina Drumma, Kena Vandermarka oraz Jeba Bishopa. Koncertuje i nagrywa z Akirą Sakatą, Jimem O'Rourke'iem, Manabu Sakatą, Masaki Yoshimim, Chrisem Corsano, Glenem Kotche, Loren Mazzacane Connors.
http://www.fvrec.com/daringray/

Chris Corsano

Chris Corsano, photo by Krzystof Penarski
Chris Corsano - perkusista i improwizator amerykański, nazywany też "nową nadzieją perkusji". Urodził się w 1975 roku w Englewood, New Jersey. Na scenach klubowych jako muzyk aktywni udziela się od późnych lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Od 2001 roku współpracuje w ze słynnym saksofonistą i improwizatorem Paulem Flaherty. Nagrywał i koncertował m.in. u boku Joe McPhee, Wally Shoupa, Thurstona Moora i Jima O’Rourka z Sonic Youth, Nelsa Clina, Massimo Pupillo (Zu), Matsa Gustafssona, Akira Sakaty, Darina Graya. Jeden z najbardziej rozchwytywanych perkusistów młodego pokolenia, dysponujący nieskazitelną techniką oraz pełen kreatywnej inwencji.
http://cor-sano.com

piątek, 28 października 2011

Akira Sakata / Darin Gray / Chris Corsano, 29.10.2011, Mały Dom Kultury, Dragon


poster by Maciek Krych



Akira Sakata: saxophones, clarinet, vocal
Darin Gray: bass
Chris Corsano: drums


29.10.2011
Dragon, Mały Dom Kultury
ulica Zamkowa 3
Chris Corsano / Akira Sakate / Darin Gray, photo by Krzysztof Penarski

Akira Sakata, saksofonista i klarnecista japoński. Urodził się w Kure w prowincji Hiroshima, 21 lutego 1945 i w Hiroszimie studiował biologię morską na tamtejszym uniwersytecie. Debiutował na początku lat siedemdziesiątych w zespole najsłynniejszego japońskiego pianisty jazzowego - Yosuke Yamashity, z którym koncertował i nagrywał do roku 1979. W 1986 roku koncertował wraz z formacją Last Ext w skład której wchodzili m.in. Bill Laswell, Peter Brotzmann, Sonny Sharock (ukazało się z tego nagranie pt "Noise of Trouble"). Zaowocowało to dalszą współpracą z Laswellem, który produkował następne albumy saksofonisty m.in. "Mooko", "Silent Plankton" oraz "Fisherman's.com". Uchodzi za jednego najgłośniej i najostrzej grających muzyków free jazzowych. Od początku lat dziewięćdziesiątych współpracował z elitą improwizatorów japońskich (Otomo Yoshihide, Tatsuya Yoshida, Hiroaki Mizutani), amerykańskich (nagrywał i koncertował z Billem Laswellem, Antonem Fierem i Johnem Zornem, występował też - co prawda tylko w Japonii - z Kenem Vandermarkiem) i europejskich (Mats Gustafsson czy Peter Brotzmann). Od 1994 roku prowadzi kilkunastoosobowy zespół Flying Mijinko Band złożony z muzyków pochodzących z Afryki, Japonii i Stanów Zjednoczonych.


W Poznaniu zagra z dwoma młodymi muzykami wywodzącymi się ze sceny improwizowanej - perkusistą Chrisem Corsano (koncertuje i nagrywa m.in. z Joe McPhee) oraz basistą Darinem Grayem. Zaprezentują mocny, bezkompromisowy frez jazz, w którym znajdą się też chwile wyciszenia i niemal wprost zaczerpnięte z buddyjskiej tradycji chwile wokalnej medytacji w interpretacji nestora japońskiej sceny awangardowej. Koncert, który na pewno będzie niezwykłym przeżyciem!

poniedziałek, 24 października 2011

Ken Vandermark / Paal Nilssen-Love duo, Mały Dom Kultury, Dragon, 26/27.10.2011, godz.20.00

poster by Maciej Krych
Improwizowane Energetyczne Extremum - to chyba najlepsze określenie duetowego spotkania na europejsko-amerykańskim szczycie. Obaj muzycy bowiem słyną z niespożytej energii i dzikiej furii którą potrafią emanować na scenie. Ale jest to także znakomity przykład zrozumienia, które wraz z muzyczną wrażliwością ukształtowane zostało w niezliczonych wspólnych projektach, podróżach, wieczorach w małych jazzowych klubach gdzie muzyka i kreatywność jest zawsze na pierwszym miejscu. Doskonałe porozumienie owocuje muzyką nieprzewidywalną z jednej strony, ale także pewną niezwykłej energii pulsującej w dzikim rytmie tak w niesamowicie szybkich partiach perkusji jak i potężnym ryku saksofonu Kena Vandermarka. Otwartość, kreatywność i porozumienie - oto trzy słowa, które opisują to co na pewno będzie można znaleźć poznańskich koncertach duetu.

W tym roku Vandermark i Nilssen-Love zagoszczą dwa wieczory - w poznańskim Dragonie będą bowiem rejestrować materiał na nowy, koncertowy album, który w przyszłym roku ukaże się nakładem norweskiej oficyny Smalltown Supersound.


Paal Nilssen-Love / Ken Vandermark, photo by Joel Wanek

Ken Vandermark: baritone saxophone, tenor saxophone, clarinet
Paal Nilssen-Love: drums


Mały Dom Kultury, Dragon, 26/27.10.2011, godz.20.00


Ken Vandermark / Paal Nilssen-Love,

sobota, 15 października 2011

FIRE! [Mats Gustafsson / Johan Berthling / Andreas Werliin] - SPOT., ul. Dolna Wilda 87, 20.10.2011; godz. 20.30

poster by Maciej Krych

Trio powstałe w 2008 roku, założone przez trzech wybitnych instrumentalistów szwedzkich - Matsa Gustafssona, Johanna Berthlinga oraz Andreasa Werliina. Muzyka zespołu odwołuje się bardzo silnie do noise'u i transu, ale równie mocno czerpie ze skandynawskiego folkloru, jak i free jazzowej tradycji oraz muzyki elektronicznej i doświadczeń muzyki repetytywnej kompozytorów amerykańskich (Reich, Glass), łącząc to wszystko w jedną wspólną i nierozerwalną całość, tworząc zupełnie nową jakość na muzycznej scenie. Wiele zawdzięcz także dokonaniom choćby Sonic Youth z którą to supergrupą Mats Gustafsson koncertował i nagrywał.
FIRE!: Werliin / Berthling / Gustafsson

Pierwsza ich płyta ukazała się w roku 2009 nakładem norweskiej oficyny Rune Grammmofon i przez wielu muzycznych krytyków uznana została za najbardziej nowatorskie nagranie roku. Drugi album ukazała się w maju br w tej samej oficynie – tym razem jednak z gościnnym udziałem gitarzysty i specjalisty od brzmień elektronicznych – Jima O’Rourke’a, muzyka i producenta nagrań Sonic Youth. Nigdy wcześniej zespół nie koncertował w Polsce i z powodu mnogości projektów w jakie zaangażowani są muzycy tria, bardzo rzadko ma okazję grać w Europie.



Mats Gustafsson: saxophones, moog, keyboards, electronics, samples
Johan Berthling: bass, electronics
Andreas Werliin: drums, percussion


ul. Dolna Wilda 87,
20.10.2011


FIRE! + Jim O'Rourke, Live at Roppongi (Nishi-Azabu)
SuperDeluxe, Tokyo, Japan, 12.09.2010

Johan Berthling

Johan Berthling, photo by Maarit Kytöharju

Johan Berthling, ur. w Sztokholmie w 1973 roku, kontrabasista, kompozytor i improwizator szwedzki. Ukończył klasę kontrabasu w Royal Conservatory of Music w Sztokholmie w roku 1998, jeszcze na studiach wiążąc swą muzyczną aktywność z najrozmaitszymi nurtami współczesnej muzyki improwizowanej - od jazzu po free improv i współczesną elektronikę. Współtwórca zespołów - Animes , LSB, Sten Sandell Trio, Frode Gjesrtad Trio, Fire! i wielu innych. Koncertował i nagrywał z najwybitniejszymi przedstawicielami muzyki awangardowej m.in. Davidem Stackenäsem, Raymondem Stridem, Fredrikem Ljungkvistem, Paalem Nilssen-Lovem, Frode Gjesrstadem, Matsem Gustafssonem, Peterem Brotzmannem, Kenem Vandermarkiem, Evanem Parkerem i wielu innymi. Prowadzi własny zespół muzyki elektroakustycznej - Berthling and Christer Bothén Acoustic Ensemble.


Johan Berthling, solo, Inage Candy, Chiba, Japan, 18.10.2010

Andreas Werliin

Andreas Werliin, photo by Peter Gannushkin, downtownmusic.net

Andreas Werliin - perkusista i perkusjonalista szwedzki młodego pokolenia [rocznik 1982], związany ze eksperymentalną sceną rockową oraz muzyką współczesną. Współtwórca - wraz z Mariam Wallentin -  duetu Wildbirds & Peacedrums, którego pierwsza płyta uznana była za prawdziwe objawienie na scenie muzyki eksperymentalnej, łącząc współczesną muzykę perkusyjną z rockiem, popem, mininal music oraz współczesną elektroniką i folkiem.


 

Wildbirds & Peacedrums: Places, Live at Amoeba

czwartek, 13 października 2011

Mark Tokar - Solo - 13.10.2011, Dragon, Mały Dom Kultury

poster by Maciej Krych

Mark Tokar ukończył studia na Politechnice Lwowskiej. Później studiował w Szkole Muzycznej im St. Ludkiewicza we Lwowie (gitara klasyczna). Równocześnie rozpoczął grę na kontrabasie. W latach 2002-2004 wielokrotnie uczestniczył w warsztatach jazzowych w Krakowie pod kierunkiem M.Parkinsona. W roku 2006 w ramach stypendium Gaude Polonia od ministra kultury Rzeczypospolitej studiował w Akademii Muzycznej im K.Szymanowskiego w Katowicach na wydziale jazzowym pod kierunkiem prof. Jacka Niedzeli. W latach 2005-2006 pracował jako dyrektor artystyczny i współorganizator ukraińsko-polskiego festiwalu "Jazz Bezz". Organizował także serie koncertów filharmonicznych "Metro Jazz" we Lwowie. Występował jako basista z różnymi formacjami w Niemczech, Czechach, Polsce, Ukrainie, Rosji. Członek lwowskiej formacji Dzyga Jazz Quintet. Jest także twórcą i liderem międzynarodowych projektów Leo'm'art i Mark Tokar Quintet. Uczestnik projektów "Resonance" Kena Vandermarka i "Five Spot". Grał i nagrywał z Kenem Vandermarkiem, Robertą Piket (USA), Klausem Kugelem, Arkadijem Shylkloperem (Niemcy), Petrasem Visniauskasem (Litwa), Mirceą Tiberianem (Rumunia), Mazzolem, Mikołajem Trzaską (Polska), Wacławem Zimplem (Polska), Davem Rempisem (USA), Timem Daisym (USA), Yurijem Yaremczukiem (Ukraina).

Mark Tokar, photo by Nikita
  
Mark Tokar: kontrabas

13.10.2011, godz.20.00, Mały Dom Kultury, Dragon, Poznań, ul. Zamkowa 3

 

Waclaw Zimpel & Mark Tokar

sobota, 8 października 2011

Side A [Ken Vandermark / Chad Taylor / Havard Wiik] - 12.10.2011, Dragon, Mały Dom Kultury

poster by Maciej Krych

Zupełnie nowe trio z udziałem Kena Vandermarka! „Z udziałem”, ponieważ w tym zespole nie jest on liderem. Brzmienie i muzyka grupy powstaje w wyniku współistnienia rozmaitych tradycji – „nowego Chicago” z jego świetną znajomością jazzowej tradycji łączonej z iście rockową energią, tradycji europejskiej awangardy, ale i frez jazzowej sceny nowojorskiej z licznymi odniesieniach do „Great Black Music” jak również – chociaż delikatnymi - AACM-u. I właśnie równorzędny, partnerski stosunek muzyków wewnątrz tej formacji sprawia, że połączenie wszystkich tych wpływów w muzyce jest możliwe i spójne

Side A [Ken Vandermark / Chad Taylor / Havard Wiik]
Ken Vandermark: tenor saxophone, clarinet
Chad Taylor: drums
Håvard Wiik: piano

 12.10.2011, godz.20.00, Mały Dom Kultury, Dragon, Poznań, ul. Zamkowa 3




Wywiad z Kenem a w tle Side A